Tuesday, February 21, 2012

Aussie en Philly

Op een dag, in mijn Filipijnse resort, krijg ik twee nieuwe buren in de hut naast mij. Een oudere westerse man met een jonge Filipina van ver beneden de consumeringsdatum. Later hoor ik: hij vijfenzestig en zij achttien. Er is altijd baas boven baas.
Ik heb, na een korte ontmoeting eerder die dag met haar, mijn zwaar vette mening al klaar liggen, maar wordt in de namiddag door een ongewild charme-offensief van hun kant in no time een paar biertjes ingeluld en ik blijf plakken. Alles om mij heen is zo azuur-blauw en hagel-wit en ik vind momenteel iedereen bijzonder.
We maken grapjes over onze moeilijke voornamen en ik hoor mezelf tot mijn stomme verbazing bijnamen voor ons bedenken; Aussie (hij is uit Australie), Philly (zij is Filipina) en mij noemen ze Ingie..
Weg politieke correctheid. Hallo foute vakantiehumor..
Net iets later breekt het snoer van mijn adapter af; hij is zo genereus om mij de zijne te lenen en ‘s avonds nodigen ze me uit om bij hen te eten. Zo snel gaat dat. Zij kookt heerlijk.

En zo zit ik bij een net ondergegane zon een biertje te drinken met hem, terwijl zij eten klaar maakt. En dan vertelt hij zijn verhaal; hoe hij zijn vriendin heeft leren kennen. 'Ik kom al heel lang in de Filipijnen. En altijd als sekstoerist. want dit is 'the place to be'. Ik rommelde wat hier en ik rommelde wat daar. Jij weet waar ik het over heb.'
Ik ga even verzitten en neem nog en lullig slokje van mijn bier. Wordt het zo’n gesprek.
Nou ja, dat rommelen.. hij kwam dan eens her en dan weer eens der, maar ook dat ene eiland daar en daar, ken je dat?
‘Nee’, zeg ik iets te kort.
Nou deze keer kwam hij dan ook daar en daar. En daar en daar is het Mekka, het Walhalla, nou ja, het ultieme neukparadijs van de Filipijnen. Jongen, een lange straat waar het allemaal gebeurt in café’s voor weinig geld. Makkelijk scoren en die meisjes.. nou ja, ‘Ik deed maar wat’.
ik houd mijn mond en ruik een verhaaltje.
Deze keer besloot hij een klein barretje te bezoeken aan het einde van de straat. Waarom? Geen idee. Hij ging naar binnen, dronk een biertje, tot een jong meisje, dat is dan Philly, hem in de gaten kreeg en meteen op hem afstapte.
‘Ze werkte er pas drie dagen en ik was de eerste man op wie ze afstapte. Ze was dus zo goed als maagd. Nou ja, ze heeft een zoontje van anderhalf. maar daar was dus niets van te merken. Je snapt me wel. Maar dat was dus het bijzondere; van alle mannen die ze had kunnen scoren, nam ze mij. Ongelofelijk he?’
Aussie kijkt me vol verwachting aan. Ik krijg het gevoel dat ik overtuigd moet worden van een krampachtige conclusie. Omdat ik niets zeg, meent hij een bondgenoot gevonden te hebben.
‘Ja en ik was dus in feite de tweede man in haar leven. Nou dat kon je voelen hoor. Lekker strak’.

Dit is dus het moment waarop ik moet weglopen. Maar in hun hut wordt mijn eten gemaakt en eerlijk gezegd ben ik te nieuwsgierig naar het vervolg van deze absurditeit.
‘Ongelofelijk hè,’ glimt Aussie, ‘ze ziet mij, twijfelt geen moment en gaat met mij mee naar mijn hotel. Dat is toch bijzonder?’
Ik zit met mijn biertje in mijn hand en ja, daar zit ik dan met mijn biertje in mijn hand. Is hij nou zo naïef of gelooft hij het echt zelf?
Maar we zijn er nog niet.
Ze hebben seks maar er is meer. Er springt bij onze Australier een vonk over. En niet zo’n beetje ook. Nou ken ik Philly ook twee minuten en ik moet zeggen, bij mij sloeg de vonk al over vóór ik haar zag. Wat een geil ding. Maar dat bedoelt onze Aussie niet. Nee, ben je gek. Het is een heuse, echte spirituele vonk.
Zo, het woord is gevallen.
‘Ik ben namelijk spiritueel. Ik ‘chant’ ook (…?) en ben ook hypnotherapeut. Ik zie trouwens dat jij op een tweesprong in je leven bent.’
(godverdomme, ga pokeren man.. iedere mafketel op dit eiland is op een tweesprong)
Nee, dan Aussie. Aussie voelt dingen, Aussie ervaart dingen. Man je wil niet weten. En dat gaat diep hoor. Hij wordt verliefd op Philly en wel meteen.
‘Ik ben vijfenzestig, maar heb nog nooit zo’n wijze vrouw ontmoet’
Nou bij haar springen ook de vonken ervan af. Zeker als Aussie voorstelt dat zij het kind bij de familie laat en met hem zes weken rondtrekt door de Filipijnen op zijn kosten plus extra kosten achteraf. Ach, ze heeft toch niets anders te doen en die bar.. dat zou op den duur toch niet echt een ontspannen werksfeer gaan opleveren. Dus zo gezegd zo gedaan.
Eerst krijgt Philly nog wel een acute urineleider ontsteking (ja, als je eenmaal een verhaal begint, moet je de details niet vergeten) en voor Aussie het weet, zit hij in het lokale ziekenhuis $250 te lappen voor zijn kakelverse, kreperende soulmate. Maar alles loopt goed af en ze gaan op weg. ‘En wat er sindsdien is gebeurd, man! De gesprekken die we kregen en hoe ze me leert om open in het leven te staan. Dit is puur karma. En de seks.. (hij gaat verzitten om zijn vijfenzestig jaar oude pik, die door zijn geratel is gaan opveren, ruimte te geven). Deze hele trip is als: man, wat overkomt mij! En ja, Jezus, welke dude van vijfenzestig kan nou zeggen dat hij een vriendin heeft van achttien. Hahaha…
‘Hoe vind je dat dan?’ Aussie kijkt mij met rode wangen aan. 
'Dat is toch geen toeval. Zo’n sterke band? Ik geloof in reïncarnatie en ik heb zomaar het vermoeden dat wij elkaar uit een vorig leven kennen’
'...'
Tja, Ik moet nu iets gaan zeggen dus het wordt zoiets als: ‘En hoe is het daarna met jullie verder gegaan’. 
Aussie kijkt mij verbaasd aan.
‘Huh? Nee, ik ken haar pas een paar dagen. ik ben net op vakantie. Man, dit wordt de mooiste reis uit mijn leven.’

Het begint langzaam tot mij door te dringen dat dit grote kind echt meent wat hij zegt en ik zwijg. Ik weet even helemaal geen bijpassende blik voor deze twister.
Maar Aussie maakt gewoon een doorstart met alweer een klinkende Viva-tekst: ‘Echt, ik heb het gevoel alsof ik in een totaal andere fase van mijn leven ben terecht gekomen met deze vrouw.' (en dat meent ie, want de volgende dag staat hij met dat vijfenzestig jaar oude lijf op zwaar foute tiener-dance te springen op zijn veranda. En ik verzin dit niet)
‘En dat leeftijdverschil joh.. Hoe zat het bij jullie ook al weer?. (o ja…shit ik bent weer een te snel te persoonlijk geweest in het begin zonder eerst te checken kut kutterde kut en nu kan ik niet meer terug)
‘Ehh.. zeventien jaar’ lispel ik.
‘Ja precies! Fuck leeftijdverschil! Daar gaat het echt niet om. Weet je, natuurlijk hebben wij geen toekomst (Zo, jij leert snel) maar je moet in het Nu leven joh. En dit meisje… weet je… ik ben vijfenzestig maar ik heb van haar al meer geleerd dan in mijn hele leven daarvoor (daar kan ik me onder de hand iets bij voorstellen). Ze weet me te raken met haar open hart. Dit meisje en ik..dat gaat over respect man. 
Lieverd, breng nog eens een biertje. Ja doe maar even nu, ja?’

Ik hoor hem aan en zie in mijn herinnering zijn spirituele zuster, zijn neukgodin en liefdesengel eerder die middag nog verveeld staan 'shoppen' bij mij, in mijn hangmat.. als hij even weg is.
‘Hoe lang zijn jij en je man al op pad?’ vraag ik, met de nadruk op ‘man’
‘ Hij is niet mijn man’ zegt ze iets te snel. Ze krult haar buik mijn richting uit. ‘Hij issehh..’, ze trekt haar lippen op, ‘hij is.. je bedoelt..’. Ze wijst naar hun hut. ‘Mwah..mijn ‘boyfriend’.. Althans.. wat ben je aan het lezen?’
‘Reizen jullie al lang?’ ga ik gewoon door.
‘ Ik ken hem uit een bar, waar ik werkte. Maar ik ging niet met klanten mee hoor. Hij is pas de tweede man in mijn leven met wie ik seks heb’
Ze kijkt me betekenisvol aan. Maar ik geef geen respons en opeens valt het doek.
‘Ik had bloed.. ' Ze wijst met een vies gezicht wat onhandig omlaag, naar onder haar buik. Ze is opeens zo heel erg achttien jaar..
‘Ik weet eigenlijk niet waarom ik met hem meeging’.
 ‘Aantrekkingskracht?’ vraag ik onhandig.
‘Mwah..’
‘Weet je al wat je hierna wilt gaan doen’
‘Ik wil niets. ik leef voor mijn kind’



No comments:

Post a Comment